fredag, juni 05, 2009

Livet enligt Kafka

Skulle idag växla mynt till sedlar. Att det skulle kosta att få en sådan service utförd det förstod jag. Gick till "min" bank tog en nummerlapp och fick vänta i 35 minuter, det var ju lunchdags. Kommer fram till kassan lämnar min låda med mynt." -Jag kan bara lägga dem i en påse och sedan skicka iväg dem för räkning, de sätts sedan in på ditt konto" -Öh, men jag vill ha kontanterna nu svarar jag. -Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men Forex kanske kan, gå dit. Lunkar vidare till Forex, tjejen där är faktiskt otroligt hjälpsam och förstår mitt problem. Efter överläggning med sin chef kommer hon tillbaka och säger att om jag lägger mynten i rör så kan hon köpa dem av mig... Fast rören måste jag köpa (?) på en annan bank. Nu börjar jag bli sur, vandrar till en annan bank för att köpa rör. Mannen i kassan anar att "don´t mess with me-attityden" inte är att leka med och han GER mig rör, men kan i övrigt inte hjälpa mig eftersom jag inte har konto i banken.

Slutligen inser jag att det bara är att gilla läget, så jag passerar en annan av "mina" banker på vägen hem går in för att SKICKA iväg mina pengar till mitt konto. Passar då på att be den kvinnan att hjälpa mig att växla mina sedlar till 100-lappar... Får då veta att det inte går...-Öh, är jag inte på en bank frågar jag. Jag ombeds att använda insättningsmaskinen till mina sedlar och sedan ta 400kr x6 ggr för att få ut mina hundralappar i samma maskin???? Mitt tips till er alla där ute är att inte spara på småmynt för dem vill inte bankerna ha.

Just nu är jag vinnaren då hela klasskassan finns på mitt konto. Någon som vill ut och förskingra pengar i helgen?

2 kommentarer:

Hemulen sa...

Känner igen det där... Kommer ihåg hur jag höll på med klasskassan förra året. Fast min bank i Högdalen var åtminstone lite mer tillmötesgående. Rören var gratis, och jag slapp gå till flera ställen, men insättningen fick jag betala en himla massa för.
Visst känns det trevligt att helt plötsligt ha en massa extra pengar på kontot? :) Vid ett tillfälle, precis innan vi betalade klassresan, hade jag över 16000 på "mitt" klasskassekonto. Fast förskingring behövde jag aldrig ägna mig åt - det skötte ju ett par av mina elever alldeles utmärkt på egen hand...

Trevlig helg!

Svärmorsan sa...

Vilken tur, att man inte jobbar på banken...