måndag, september 14, 2009

Locke, Rousseau och Key

Idag har jag försökt koncentrera mig den avslutande boken. den tar upp 1900-talets nytänkare... Redan då såg man brister inom skolväsendet oavsett var i världen man befann sig. Märkligt är att vi inte har kommit längre sedan 1900-talet början...det talas om att grunden för barns lärande är deras intresse och upptäckarlust, att man måste utgå från barnets erfarenheter. Läraren var redan då mer en ämnesexpert än en pedagog...Känns diskussionen igen?

Själv har jag drabbats av enorm prestationsångest och just nu känner jag att jag inte är kvalificerad nog för denna utbildning, så håll gärna lite tummar att jag jag inte sticker ut som en looser under veckan... Att dessutom en bok som jag valt att läsa har försvunnit i renoveringskaoset gör inte saken bättre...Det är lite synd om mig, tycker jag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Lägg prestaionsångesten på hyllan, ingen klarar detta lika bra som du!
Jag håller verkligen med om att upplevelsebaserat lärande skapar en lust och nyfikenhet att lära, därav alla våra utflykter...

Ha så kul, vi ser fram emot att få höra om detta när du kommer tillbaks.
Kram Anna