tisdag, oktober 23, 2007

Lite ljus i höstmörkret

Måste få skryta lite över mina elever (inte bara klaga). Idag pratade vi om FN och barnkonventionen med anledning av morgondagens FN-dag. Jag inledde med att kortfattat berätta om FN:s historik och fortsatte sedan med barnkonventionens uppkomst. Påpekade att trots att Sverige var bland de första länderna att skriva under (ratificera är ett på tok för svårt ord) så följer vi inte alltid dess artiklar.

Passade på att fråga om alla vi i femman ville vara med och packa en jullåda till fattiga barn i Lettland. Jo utbrast nästan alla. En av mina strulputtar funderar ett tag, räcker upp handen och frågar om han kan lägga med ett par fotbollsskor som han vuxit ur...Ja men vad svara man??? Gullunge, kanske inte är rätt att säga, men iallafall att tänka... Dock fick jag en intressant diskussion, där en del muslimer inte tänkte delta i projektet eftersom de inte får fira jul...Hm...Fick dock hjälp av andra muslimer, som förklarade bra mycket bättre än jag, att det inte är fel att hjälpa andra även om man inte får fira jul...

Ser faktiskt fram emot att få packa lådan, kanske kan vi få känna lite gemenskap klassen på kuppen!

1 kommentar:

AnnaHanna sa...

Det är roligt att få följa dokusåpan "Skolan" på nära håll.
Kram //Anna