torsdag, oktober 23, 2008

Annorlunda prov

Mina elever lyckas inget vidare vid olika provtillfällen och till idag har de "Stormaktstiden". FÖr att pröva ett nytt sätt lät jag integrera utelektionen idag med historia. Eleverna fick två och två svara på frågor ur boken. Själva frågorna hängde i träden runt omkring. För att sedan komma vidare fick de slå en tärning. Summan av prickarna adderat med frågans nummer blev den nya frågan (Hängde ni med??) De skulle ta sig från fråga ett till 36. Men man behövde inte svara alla frågor utan bara de man slog. Självklart gav det möjlighet för de som inte hade läst på att åka snålskjuts, men jag tror ändå att alla lärade sig mer än om vi hade haft en vanligt prov. Behöver jag säga att ungarna gillade det!

2 kommentarer:

Hemulen sa...

Vilken jättebra idé! Tror också att de lärde sig mycket mer än de skulle ha gjort genom ett vanligt prov. De berättade lite om det på B-språket idag - S sa att han nog fått "extra MVG" för att han, förutom att han svarat rätt på alla frågor, varit så snabb :)

Anonym sa...

Vilken kul ide, vad fiffilurig du är! =)

Har uppdaterat mig härinne med efit och allt! Galopperande döttrar och galna grisar (?) i skogen. Det händer mycket när man är borta...

Vi ses i morgon! Kram