onsdag, april 15, 2009

Jag mötte Castro

Hade samtal idag, ett med tolk i spanska. In kommer en liten farbror som pratar mer spanska än svenska och tilltalar sig själv som"tolken". -"Tolken" säger att så fungerar det inte på Kuba... Inser alltså att denne man inte bara pratar spanska utan också kommer från Kuba, där även elevens mamma kommer ifrån. Mitt under samtalet slår det mig, hur otroligt lik denne man är massmedias bild av Fidel Castro. Skägget, håret, kläderna ja allt. Han föreslår t.o.m. att eleven ska sätta upp en bild på Castro i sin bänk för att kämpa hårdare i skolan... Jag kan fortfarande skratta för mig själv över hur lik han var denne legendariske och omdiskuterade ledare. Det kanske rent av var hans tvillingbror, för inte vet jag vad han hette eftersom han presenterade sig själv som "Tolken"

Inga kommentarer: