lördag, juni 30, 2007

På utflykt till STORA staden



Vi tog oss med pendeltåg in till stan för att titta på, vad jag trodde, beridna högvakten. E fick som enda liten tjej följa med och gissa om hon var laddad. Med oss var grannen Maria med dotter Ida. E tyckte att väntan blev lång, på soldaterna... Men tillslut kom de, utan hästar!!! Vi stod en stund och tittade.




Sedan gick vi tillbaka in mot Hötorget för att göra ett besök i saluhallen. Där åt vi Kebab och handlade andra förnödenheter, så som Appenzeller, Manchego, rostade solroskärnor, majschips, oliver och te. Grannen försökte få mig att köpa in mig på en halva av, i mina ögon väldigt oätbart, halwa. Vet att jag ätit detta tidigare och inte gillat det, liknar nougat fast så SÖT. Jag avstod




Ute vid hötorget köpte grannen biggaråer, så stora, fina och goda. "Halva priset...extra, extra femtio..." ropade försäljaren. Efter närmare förfrågan visade det sig att det var biggaråerna som nu kostade 50kr/kg istället för 98kr/kg, hm inte lätt att förstå. Men man faller ju dessutom för smicker när de ropar "vackra dam, stanna prova..." Så det blev kort och gott ett kilo!




I väntan på p-tåget hem, plockades våra inköpta förnödenheter fram. Vi åt biggaråer så det stod härliga till. Jag dryftade mig till att smaka på halwan...den var så god. Inte alls det jag trodde, ångrade mig bittert...så kan det gå...Men det ska visst vara ganska så enkelt att få tag i även i vår förort...
Tack för sällskapet, Ida och Maria!




Till middag blev det sushi. E och F delade på ett 15 pack...och hade kunnat äta mer!

2 kommentarer:

AnnaHanna sa...

Så, ni blev blåsta på hästarna? Vad taskigt.
Verkar dock som ni fick en trevlig dag ändå.
Det åts sushi även i detta hushåll i går kväll. Fast jag höll mig till Yakitori-spett.
Kram //Anna

Anonym sa...

Det där med hästarna kommer jag aldrig att förlåta... Jo, kanske. Jag vill minnas att jag skar av en liten bit av den åtråvärda godsaken så man fick smörja kråset.

Tjuven