torsdag, december 13, 2007

Sankta Lucia


Efter att har gått igenom checklistan över vad jag skulle se till inför skolans lucia åtskilliga gånger under natten vaknade jag med andan i halsen cirkus 20 minuter försent... S fick ta alla tjejerna till skola/dagis och jag stressade till jobbet. Väl där var det mesta förberett av mina hjälpsamma kolleger. Men hinken med blöta trasor fick jag ordna likaså ljusen till kronan och manchetterna till tärnorna.


Prick klockan 10.07 skrider hon så in...en liten mörk flicka från ett muslimskt land, under kronan med de sju ljusen sitter hennes benvita sjal. Otroligt vackert, stämningsfullt och kontrastrikt.


På eftermiddagen blev till att hämta en nyvaken F och sprallig E på dagis. Åka hem och rasta hundarna, packa fikakorgen och sedan stressa vidare till M och hennes luciatåg i skolan. Det blev en trevlig stund med många sånger avslutningsvis fikade alla tillsammans i matsalen. Lite tragikomiskt kunde jag konstatera att en osynlig grän gick genom matsalen och delade "svennarna" från "nysvenskarna"...Men alla njöt likafullt

Inga kommentarer: