söndag, maj 24, 2009

Urvriden disktrasa

Eller vad det nu heter. Är så trött...men fortfarande uppe i varv efter den händelserika dagen. Det började ju inte så bra. Enligt lappen med instruktionerna skulle jag släppa in ALLA hästarna på en gång. Linorna sätts upp och en del vankar sakta medan andra rusar in. Några hästar hamnar i fel bås och snor därmed någon annans mat, andra hamnar i höförrådet. Stallets ilsknaste häst äter snabbt sin mat och siktar sedan på kompisarna...måste hinna före...då vänder hon och går ut...måste hinna öppna grinden till hagen... alla hästar har ätit färdigt och vill ut...en smiter under linorna, välter därmed ena linstöttan och tar med sig sex kompisar ut till det gröna gräset. Panik!!!! Ser på hästarna att de tänker: ny tjej i stallet henne kan vi lura. Med moraliskt stöd av en ur styrelsen (som av en händelse är uppe i stallet samtidigt som jag) lyckas jag fånga in och återbörda samtliga hästar i hagen (till saken hör att denna person är mycket hästrädd). Lugnet lägger sig och jag hinner ta en kopp kaffe innan alla goa tjejer kommer upp för att sedan förgylla min dag. Nästa gång ska jag lyda rådet som den ansvarige glömde skriva: att bara släppa in TRE hästar åt gången så att man hinner binda upp dem, och då smiter förhoppningsvis ingen...

Inga kommentarer: