fredag, augusti 29, 2008

Bland myggor och annat

Jävlar vad mygg det är...helt otroligt. Man kan knappt gå ut innan en hel svärm attackerar. Var ju i onsdags på hundkurs och det svärmade som i Norrland. Hunden visade sig ha fått svullen nos av alla bett. Igår försökte jag ha utelektion i skogen. Inte helt lätt när "antiskog" eleverna skulle genomföra en rad observationer ute bland myggen...En stackare som hade korta tights på sig fick hela underbenen uppätna. Min kollega som också var ute i samma skog kom hem med 29 bett på bara en kort stund. Sitter man hemma i godan ro, så dyker de upp. Minns att jag höll med Svägerskan om att utrota getingarn, men jag ändrar mig och lägger min röst på myggen istället...

Måste bara berätta om hur lätt det kan bl missförstånd när det gäller språk och vilka förutsättningar vi har. Under ovannämnda exkursion blir en av killarna helt till sig och börjar springs och skrika. Han vägrar gå ut i dikeskanten. Efter en stunds resonemang visar det sig att han är rädd för sniglarna...de är ju "mördarsniglar". Han trodde på allvar att de kunde döda honom.

2 kommentarer:

Hemulen sa...

Usch, vilken läbbig bild du hittat! Sitter här och kliar frenetiskt på mina 29 bett. Ser ut som om jag har nåt slags rödprickigt band runt vaderna...

Mordiska sniglar... haha :) Har mina aningar om vem stackaren kan ha varit...
Trevlig helg!

Anonym sa...

Fast som jag säger till den myggviftande storsonen som har desperata tårar i ögonen i mulleskogen: Ja men tänk vad många fåglar som skulle vara hungriga om inte myggen fanns... *ler*