onsdag, januari 23, 2008

Föräldramöte

Ikväll har jag varit på f-möte på M:s skola inför höstens skolstart. Det var dålig uppslutning, av blivande åk1 var vi fyra(!) föräldrar...Jag kan återigen konstatera att den kommunala skolan måste bli bättre på PR...I vår lokalblaska trängs den ena annonsen efter en andra om öppet hus och informationsmöten till friskolorna i vår kommun. Medan de kommunala lyser med sin frånvaro.
Man lägger dessutom öppet hus under dagtid 8:30-13:00, en vardag!! Vill man ha föräldrar och andra intressenter till skolan måste det idag ske under helt andra former än under 80 och 90-talet. Minns själv hur vi hade öppet hus på en lördag och läraren försökte få undervisningen att se verklighetstrogen med klassrummet fullt av folk...och uppstissade elever.


Min skola lider av samma problem de elever vi tappar går främst till en friskola i samma område. Utifrån ett lärarperspektiv förstår jag inte varför man väljer att sätta sina barn där...Byggnaden är anpassad till förskoleverksamhet och "annexet" ryms i bottenvåningen på ett av områdets hyreshus. Skolan har ingen egen id-sal, slöjdsal eller skolgård... Men som förälder ser man inte dessa (i mina ögon) brister utan man lockas dit av reklambrochyrer i brevinkastet. Väl på plats är personalen duktig på att visa skolans kvaliteér, (säkert välförtjänt). Kön till skolan är ganska så lång och enligt en del föräldrar måste man sätta sitt barn där redan vid födseln (en smärre överdrift eller billigt PR-trick??). Ett annat problem är att de kommunala skolorna inte konkurerar med friskolorna på samma villkor. Ett exempel är ett ganska så nystartat företag som driver ett antal skolor i Storstockholm, de lockar med fria åkkort på SL, egen laptop till alla elever med mera... Vilken annan kommunal skola kan göra så??

Tycker ni att jag låter kritiskt? Helt korrekt, fast jag vill mena att skolledarna har ett ansvar att "sälja" sina skolor och behöver gå kurs i PR...

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med, kommunala skolorna måste rycka upp sig och göra lite pr. Nu lever de verkligen en undanskymd och tynande tillvaro och det är synd.