torsdag, april 10, 2008

Murphys lag

F somnade tidigt igår kväll, redan vid halv sju. Hon väste lite konstigt men jag kopplade ihop det med att hon var så snorig. M och E somnade redan vid halv åtta och hundarna var rastade. Jag hade precis satt mig ner för att titta på kvällens höjdpunkt: Men in Trees. Då vaknar en panikslagen F, med KRUPP. Ingen av våra barn har haft det. Dock har ju F tidigare haft förkylningsastma, men det har växt bort. Jag fiskade upp henne ur sängen och ställde mig på altanen, för jag kom ihåg att kall luft skulle vara bra. Hon slutade "skälla" men andades tungt. Ringde svägerskan som har två krupp-barn för råd. Hon skulle komma över med deras medicin. Passade på att ringa vårdguiden (igen) och frågade om vi kunde använda oss av vår astma medicin. Hon rådde oss att ge medicinen och sedan åka IN...

Svägerskan kom och tyckte inte att F llät så bra. Tipsade om närakuten istället för Sachsska. Ringde dit...Men blev hänvisad till ovannämnda sjukhus...

Tog mig in dit och det stod en massa skor i hallen...-Hm, låter hon inte lite bättre nu??? Kanske kan vända nu i dörren. Men nej det var bara att skriva in oss. Sköterskan tog hand om oss och F fick medicin på en gång...Både tabletter och inhalera vidgande. Nu kom nästa chock, VÄNTAN!!!!

Vi höll i väntrummet i 3.5 timme. Jag mitt dumma nöt läste fel på skärmen vad gäller medelväntetiden för de sista fem patienterna och tror att 2.35 betyder två minuter och 35 sek. Alltså hur dum får man bli????? Under en timme mellan klockan 23 och 24 hinner inte läkaren med något barn från akuten. F tycker att livet är roligt och medan övriga miniorer somnar in håller hon show med allt från "Här kommer Pippi Långstrump" till "Min kärlek"

Halv två kommer vi hem igen...Svägerskan som bara skulle lämna medicin sov (gott) på soffan med hundarna...Tack K för hjälpen! Pappan som hann bli lite orolig befann sig ju i annat land.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast jag tycker att 2.35 minuter låter bra mycket trevligare. Synd att det inte stämde hur orimligt det än var... *ler*

Inget EFIT hos dig heller ser jag, jag hoppade också denna gången.

Kraaaaam, ses i mörrn

Hemulen sa...

Vad var det för medicin F fick? Min kusin, som är tre år, har tydligen haft krupp några gånger, och hans ryska mamma är alltid så orolig. I Ryssland kommer tydligen läkarna rusande hem med sprutor i högsta hugg så fort barnet har lite ont nånstans - så hon blir helt nervös och skulle helst vilja ringa ambulansen när han har lite feber... Tänkte att hon kanske lugnar sig lite om hon vet att det finns bra medicin som hjälper.

Ha en fortsatt bra helg!
H