lördag, mars 08, 2008

Chokladprovning

Fick i födelsedagspresent en afton i chokladens tecken. Vi kom dit lite tidigt och hann promenera runt söders höjder i ett försök att minimera skadan av att frossa i choklad senare. Vi, det var jag och Susanne (Surre för de flesta av er). Innan vi gick in skojade vi om att vi nog kommer vara kvar till sist.

Killen som höll i visningen hade detta till jobb. Man kanske skulle sadla om och samtidigt använda sin pedagogiska kunskaper. Han höll i provningar av calvados, vin, cigarrer, whiskey, rom och choklad, och det var hans JOBB!!! Han var duktig och hans kommentarer lockade till flera skratt. Vi var en blandad publik allt från ca 20-72år. Han poängterade att vi skulle lyssna på munnen när den sa stopp. Detta eftersom ögat är vant att få äta mer och säger till handen att stoppa munnen full, trots att magen och munnen säger stopp. Han garvade lite och sa att det kan få förödande konsekvenser annars. Alla skrattade, även jag!!!

Vi fick pröva ren choklad både ljus mjölkchoklad och 70% mörk. Därefter gick vi in på fabrikens praliner. På vårt fat låg bl.a., kardemummapraliner, hallontryffel, husets pralin, marsinpanpralin... Under tiden vi smaskade praliner och drack dessertvin fick vi oss chokladens historia till livs. Avslutningsvis fick vi en visning inne på fabriken, där fick vi smaka kvällens höjdare: Lakritskola med havssalt...Hade aldrig gissat att denna kombination var ätbar. Innan vi lämnade butiken fick man handla med 10% rabatt. Jag tyckte att S behövde lite smaskiga praliner och handlade...Hann innan dörrens öppnades ut mot gatan sno åt mig ytterligare tre praliner...skulle jag aldrig ha gjort.

Om jag bara hade lyssnat på Mats...Jag var så sjuk under natten...säger bara en sak aldrig mer choklad för min del...Men det var en trevlig kväll fram till dess. Tack Susanne och Fredrik!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men hua... all chokladen du köpte då? Får man överta?? *s*

Jag föråt mig på potatisskruvar när jag var 12, kan fortfarande inte äta dem. Men choklad KAN man väl inte leva utan?

Kram